چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024
کد خبر: 249882
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۶

راه‌های به دست‌آوردن حضور قلب در کتابی تحت عنوان «نیاز نمازگزار» به قلم حجت الاسلام قدرت قاسمی، روانه بازار نشر شد.

به گزارش سرویس علمی- فرهنگی مرکز خبر حوزه، این کتاب در پی گره‌گشایی از دشواری‌های دامن‌گیر اکثر نمازگزاران است و چگونگی به‌دست‌آوردن حضور قلب را در نماز برای نمازگزاران به درگاه خداوند متعال ارائه می‌دهد.

در اولین عنوان کتاب که به «نماز، سخن با خداوند نام گرفته، به بیان روایتی از کتاب تفسیر امام حسن عسکری (ع) در مورد نماز پرداخته است و احتجاج خداوند با فرشتگان در موقعی که مؤمن به نماز می‌ایستد را ارائه داده است.

کتاب در سه بخش تدوین یافته که شامل: «نماز»،‌ »حضور قلب» و «چگونگی تحصیل حضور قلب» می‌باشد.

مؤلف در مورد چگونگی تحصیل حضور قلب در نماز،‌دو راه را ارائه داده است. ابتدا راه‌های ظاهری که شامل: «آمادگی پیش از نماز، انتخاب مکانی مناسب، نخواندن نماز هم‌زمان با بعضی کارها، انتخاب دوستان مناسب،‌ اختصاص وقت کافی و کنارزدن مزاحم‌های دیگر» می‌باشد.

وی همچنین در باب این موضوع، به راه‌های معنوی حضور قلب، پرداخته است و با دلائل قرآنی به اثبات آن می‌پردازد.

مؤلف، یکی از راه‌های معنوی را امانت الهی دانستن نماز، بیان کرده و در این باب می‌نویسد؟ از وظایف هر انسانی است که اگر چیزی را به عنوان امنت قبول کرد، نباید در امانت خیانت کند. نماز هم از امانت‌های الهی است که به انسان سپرده شده است. این امانت از دو جهت مهم ارزیابی شده است یکی از جهت خود امانت (نماز) و دیگری ازجهت صاحب امانت، یعنی خداوند متعال.

وی در این رابطه با توجه به آیه 27 سوره انفال، در مورد این که مؤمنان نباید به خدا،‌ رسول و امانت‌ها خیانت کنند، این سؤال را مطرح می‌کند، که چگونه می‌توان بدون حضور قلب، این امانت گران‌بها را از دستبرد دشمن قسم‌خورده ‌حفظ کرد و آن را سالم به صاحب امانت تحویل داد؟

برخی از راه‌های معنوی اشاره شده در این نوشتار، شامل: «توجه به عظمت الهی»، «توجه به دهشت رستاخیز»، «توجه به معنویت وضو»، «از دست‌ندادن حضور اتفاقی»، «توسل به حضرت ولی‌عصر (ع)»، «تمرین تا حصول نتیجه»، «توجه به محتوای اذان و اقامه»، خواندن سوره حمد با توجه به حدیث پیامبر اکرم (ص)» و «الهام از حالات حضرت پیامبر (ص) در هنگام رکوع و سجده» می‌باشد.

مؤلف، نماز وداع را یکی از راه‌های حضور قلب دانسته و می‌نویسد: از جمله آفات اعمال عبادی، آمال و آرزوها هستند که انسان ممکن است در وقت نماز به فکر آنها بیفتد و تصمیم بگیرد بعد از نماز، برای رسیدن به آنها اعمالی را انجام دهد. لازمه این اندیشه این هست که بعد از نماز زنده باشد، حال اگر فکر کند این نماز او آخرین نمازش خواهد بود و پس از آن به دیار باقی خواهد شتافت و فرصتی نخواهد داشت،‌ دیگر در فکر انجام کارهای بعد از نماز نخواهد بود و تنها به نماز می‌اندیشد. چنانچه امام صادق (ع) می‌فرماید: مانند شخص وداع‌کننده‌ای نماز بخوان که دیگر بعد از آن نماز نخواهی خواند.

کتاب «نیاز نمازگزار» تألیف حجت الاسلام قدرت قاسمی، با شمارگان 3000 نسخه،‌ در 80 صفحه و با قیمت 1200 تومان از سوی انتشارات بوستان احمدی به چاپ رسیده است.

انتشارات بوستان احمدی، با شماره تلفن 09125520216 درباره توزیع کتاب، آماده پاسخگویی می‌باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha